Δυναμική ανάκαμψη της επιβατικής κίνησης τον Ιούλιο και τον Αύγουστο

aktoploia detail

Αύξηση του κύκλου εργασιών των ακτοπλοϊκών εταιρειών

Στα επίπεδα του 2019 έχει επιστρέψει η ακτοπλοϊκή επιβατική κίνηση στις Κυκλάδες και σε μεγάλο μέρος των Δωδεκανήσων τον Ιούλιο και τον Αύγουστο. Προορισμοί όπως η Νάξος, η Πάρος και η Πάτμος έχουν μάλιστα τον Ιούλιο και το πρώτο δεκαπενθήμερο του Αυγούστου υπερβεί τις αφίξεις που είχαν τα αντίστοιχα διαστήματα του 2019.

Ωστόσο η Κρήτη υπολείπεται σημαντικά της ανάκαμψης αυτής, αναφέρουν πηγές της «Κ», αποδίδοντας όμως την εξέλιξη στην ύπαρξη της εναλλακτικής λύσης των αεροπορικών συνδέσεων.

Τη δική τους ξεχωριστή ιστορία γράφουν επίσης Μύκονος και Σαντορίνη, που γνωρίζουν επίσης πολύ ισχυρή ανάκαμψη όσον αφορά πάντοτε την ακτοπλοϊκή κίνηση.

Ολες οι ακτοπλοϊκές επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στο Αιγαίο δίνουν παρόμοια εικόνα, αν και τα τελευταία εικοσιτετράωρα έχουν αρχίσει να διαπιστώνουν μια σχετική στασιμότητα σε περαιτέρω κρατήσεις αλλά και κάποιες πρώτες ακυρώσεις που αφορούν σε γκρουπ για τον Σεπτέμβριο.
Σε κάθε περίπτωση διατυπώνεται αισιοδοξία πως, απουσία δυσάρεστων εξελίξεων, η χρονιά θα είναι αρκετά καλή, τουλάχιστον σε σχέση με τις εκτιμήσεις που γίνονταν νωρίτερα φέτος. Υπενθυμίζεται πως πέρυσι η επιβατική κίνηση υποχώρησε κατά περίπου 53% σε σχέση με το 2019.

Οσον αφορά όμως τα οικονομικά μεγέθη των ακτοπλοϊκών επιχειρήσεων, την αύξηση του κύκλου εργασιών συνοδεύει και μεγάλη αύξηση των τιμών των καυσίμων που επιβαρύνει σημαντικά τα λειτουργικά τους έξοδα. Επιπλέον, κατά την περσινή χρονιά εκτιμάται πως χάθηκε τζίρος της τάξεως των 300 εκατομμύριων ευρώ σε σχέση με το 2019, γεγονός που οδήγησε σε σημαντικές ζημίες, συχνά και σε λειτουργικό επίπεδο.

Η κυβέρνηση έχει προσφέρει οικονομική στήριξη στις επιχειρήσεις του κλάδου, αν και χαμηλότερη από αυτή που οι ίδιες υπολογίζουν πως δικαιούνται, αλλά οι τρέχουσες οφειλές του Δημοσίου προς τις ακτοπλοϊκές από την εκτέλεση δημοσίων υπηρεσιών και από τα μέτρα στήριξης που υιοθετήθηκαν στο πλαίσιο της πανδημίας έχουν αγγίξει πλέον τα 60 εκατομμύρια ευρώ.

Τη διετία 2020-2021 οι συνολικές ζημίες των πλοίων – μελών του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ), τα οποία εξυπηρετούν τα ελληνικά νησιά και τη γραμμή Ελλάδας – Ιταλίας, αναμένεται να ξεπεράσουν τα 200 εκατομμύρια ευρώ. Να σημειωθεί πως οι ακτοπλοϊκές επιχειρήσεις εκτιμούν πως παρά την αύξηση της κίνησης μετά την 1η Ιουλίου, τα οικονομικά αποτελέσματα των εταιρειών το 2021 θα είναι ζημιογόνα και μάλιστα χειρότερα σε σχέση με το 2020, ως συνέπεια του διπλασιασμού των τιμών των καυσίμων.

Επιπλέον, ο κλάδος βρίσκεται αντιμέτωπος και με σοβαρότερα οικονομικά προβλήματα, καθώς η τρέχουσα δεκαετία είναι περίοδος προσαρμογής σε νέους περιβαλλοντικούς κανονισμούς, οι οποίοι προβλέπουν 0% ρύπους CO2 μέχρι το 2050 αλλά και δραστική μείωσή τους μέχρι το 2030. Υπολογίζεται ότι μέχρι το 2023 θα εφαρμόζεται στη ναυτιλία το ETS (Emission Trading System), που προβλέπει μείωση του CO2 κατά 43% σε σχέση με το 2005, ενώ ήδη συζητείται ο χαρακτηρισμός της Μεσογείου ως προστατευόμενης θάλασσας ECA (Emission Control Area), σενάριο που ενδέχεται να υλοποιηθεί μέχρι το 2025.

kathimerini.gr

eep logo