Ανέφικτη η ανοσία της αγέλης;

port tianjin

Τι σημαίνει αυτό για εμπόριο και ναυτιλία

Όταν ο νέος κορωνοϊός πυροδότησε παγκόσμιο συναγερμό πέρυσι, ειδικοί και κυβερνήσεις μιλούσαν για την ελπίδα της «ανοσίας της αγέλης». Οι περισσότεροι συμφωνούσαν ότι αυτή θα επιτευχθεί όταν εμβολιαστεί κατά της Covid-19 ικανό ποσοστό του πληθυσμού. Ο πήχυς είχε τεθεί στο 60% με 70%. Τώρα η μετάλλαξη Δέλτα τον ανεβάζει κοντά στο 90% . Αυτό είναι μάλλον ανέφικτο. Η ανοσία της αγέλης έναντι του κορωνοϊού ίσως δεν έλθει ποτέ, είναι κάτι που παραμένει στη σφαίρα της φαντασίας, προειδοποιούν επιστήμονες. Τι σημαίνει πρακτικά αυτό;

Η μετάλλαξη Δέλτα εξαπλώνεται ραγδαία ακόμη και σε χώρες όπου ο πλήρης εμβολιασμός πλησιάζει ή υπερβαίνει το 60%. Αν και ο κίνδυνος μόλυνσης είναι 8 φορές υψηλότερος στους ανεμβολίαστους ούτε οι εμβολιασμένοι είναι πλήρως προστατευμένοι (αν και αποφεύγουν στην συντριπτική πλειονότητα τη βαριά νόσηση). Ο ιός εξακολουθεί να κυκλοφορεί και να προκαλεί νέα lockdown ακόμη και σε χώρες, που κάποια στιγμή φάνηκε να τον έχουν υπό έλεγχο, όπως η Κίνα και η Αυστραλία.

«Θα έχουμε κάποτε ανοσία της αγέλης; Όχι, δεν είναι καθόλου πιθανό» λέει στο Bloomberg o Γρεγκ Πόλαντ, διευθυντής της Vaccine Research Group στη Mayo Clinic του Ρότσεστερ. «Είμαστε σε μία διαρκή κούρσα με τα ολόενα και πιο μεταδοτικά στελέχη του νέου κορωνοϊού» εξηγεί. Τα πιο ισχυρά εμβόλια κατά της Covid αποδεικνύονται άκρως αποτελεσματικά στο να αποτρέπουν τους θανάτους , αλλά μάλλον θα πρέπει να συνηθίσουμε στην ιδέα ότι ο ιός θα είναι μαζί μας για αρκετά χρόνια ακόμη. Αυτό βεβαίως θα αναγκάσει τις χώρες να προσαρμόσουν τις στρατηγικές τους κατά τρόπο που να μπορούν να μείνουν ανοιχτά τα σύνορα και όρθιες οι οικονομίες. Δεν έχουμε όμως φτάσει ακόμη εκεί.

Παρενέργειες σε ναυτιλία – εμπόριο

Αν και τόσο οι ευρωπαϊκές οικονομίες όσο και οι ΗΠΑ προσπαθούν να αποφύγουν με κάθε τρόπο τα ολικά lockdown επιλέγοντας μέτρα τοπικού χαρακτήρα και περιορισμένης έκτασης, η Κίνα, δεύτερη μεγαλύτερη οικονομία στον πλανήτη, παραμένει πιστή στο δόγμα της «μηδενικής ανοχής» απέναντι στον ιό. Και αυτό από μόνο του θα μπορούσε να φέρει νέες αναταράξεις στο παγκόσμιο εμπόριο και τις εφοδιαστικές αλυσίδες.

Μία πρώτη γεύση πήραμε πολύ πρόσφατα, όταν αποφάσισε να βάλει μερικό λουκέτο σε ένα από τα μεγαλύτερα λιμάνια του πλανήτη. Πρόκειται για το κινεζικό λιμάνι Νίνγκμπο – Ζουσάν. Αρκετές εταιρείες που μισθώνουν πλοία μεταφοράς ήδη προσθέτουν ρήτρες Covid στα συμβόλαια ώστε να διασφαλίσουν ότι δεν θα χρειαστεί να πληρώσουν για πλοία που θα μένουν «παγιδευμένα» σε λιμάνια.

Το «λουκέτο» στο Νίνγκμπο – Ζουσάν εγείρει φόβους για περιοριστικά μέτρα, κάτι που θα ερχόταν να επιτείνει τα προβλήματα προσφοράς βασικών τροφίμων, πρώτων υλών και μιρκοεπεξεργαστών. Και αυτό σε μία περίοδο κατά την οποία η παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία έχει να αντιμετωπίσει άνευ προηγούμενη ζήτηση καθώς οι οικονομίες ανοίγουν και πάλι και η μεταποίηση αναπτύσσεται ταχύτατα. Χαρακτηριστικό είναι το γεγονός ότι ο Baltic Dry Index (BDI), ο βασικός δείκτης της ναυλαγοράς ξεπέρασε αυτή την εβδομάδα τις 3.500 μονάδες, καταγράφοντας νέο ρεκόρ έτους.

kathimerini.gr

eep logo