Επιπτώσεις από το κλείσιμο της Διώρυγας του Σουέζ

korkidis vasilis 3

του Προέδρου του ΕΒΕΠ, Βασίλη Κορκίδη

Το ναυτικό συμβάν στη Διώρυγα του Σουέζ με τη προσάραξη του γιγαντιαίου container ship μήκους 400 μέτρων με φορτίο 20.000 TEU, σύμφωνα με τις πρώτες εκτιμήσεις δημιουργεί αρχικά μια καθυστέρηση 2 εβδομάδων στις αφίξεις στον Πειραιά και άλλα λιμάνια της Μεσογείου, καθώς και 3-4 εβδομάδες επιπλέον χρόνο στις τελικές παραδόσεις εμπορευμάτων.

Ήδη βρίσκονται σε αναμονή 321 πλοία που αυξάνονται συνεχώς και το κόστος του κλεισίματος του Σουέζ εκτιμάται ότι θα κοστίσει παγκοσμίως αρκετά δις δολάρια. Ευνοούνται βεβαίως τα ναύλα στη ναυτιλία λόγω αλλαγής πλεύσης πολλών πλοίων στη μεγαλύτερη ρότα πέριξ της Αφρικής, ενώ δημιουργείται μεγαλύτερη ζήτηση από ότι προσφορά πλοίων λόγω του “congestion” στο Σουέζ.

Ήδη, οι ναύλοι για τα πετρελαιοφόρα έχουν σχεδόν διπλασιαστεί και εφόσον η επιχείρηση αποκόλλησης δεν ολοκληρωθεί σύντομα, οι οικονομικές ζημιές σε παγκόσμια κλίματα μπορεί να ανέλθουν εβδομαδιαίως άνω των 6 δισ. δολαρίων.

Τον μεγαλύτερο αντίκτυπο από το κλείσιμο της διώρυγας δέχεται η ενεργειακή αγορά. Μεταξύ των πλοίων που βρίσκονται σε αναμονή, από τη πλευρά της Μεσογείου είναι πολλά πετρελαιοφόρα που μεταφέρουν φορτία από Καζακστάν, Ρωσία, Λιβύη, Αζερμπαιτζάν, με προορισμό την Ασία.
Οι εταιρίες shipping logistics θα επιβαρυνθούν με επιπλέον κόστος, για κάθε εβδομάδα καθυστέρησης.

Να σημειωθεί ότι η Διώρυγα του Σουέζ μήκους 120 μιλίων αποτελεί τη ταχύτερη ναυτιλιακή διαδρομή που συνδέει την Ευρώπη και την Ασία, ενώ αποτελεί τη κύρια πηγή συναλλάγματος και ένα ζωτικό φορέα για την αιγυπτιακή οικονομία. Τα μηνιαία έσοδά που καταγράφει η Αρχή της Διώρυγας του Σουέζ ξεπερνούν τα 500 εκ. δολάρια με μηνιαία διέλευση καθαρού φορτίου άνω των 100 εκ. τόνων και το 12% των TEUs.

Θα περιμένουμε τις εξελίξεις στο χρόνο αποκόλλησης του πλοίου, ώστε να είμαστε σε θέση να υπολογίσουμε με μεγαλύτερη ακρίβεια τις επιπτώσεις από το κλείσιμο της μεγαλύτερης Διώρυγας του κόσμου.

Pin It